Udstillingen “Krigen i Haderslev – en ustyrlig kunstkammerudstilling” i 2014 satte fokus på perioden 1974-1984, hvor Haderslev dannede ramme om et festfyrværekeri af kunstnere, kunst og kunstneriske oplevelser af meget varieret karakter. Kunstnere fra Eks-skolen besøgte, opholdt sig, samarbejdede og udstillede i byen. Til udstillingen skrev Hans Bang bogen “Krigen i Haderslev – Eks-skolebrødre og -søstre blandt venner 1974-1984” som kan købes på historiehaderslev.dk.
En bog om 10 spændende år i Haderslevs (kunst)historie. Et årti hvor Jakob Clausen, medlem af Kunstforeningen bestyrelse og senere ejer af Galleriet på Slotsgrunden (Sprøjtehuset) inviterer nogle af tidens mest interessante kunstnere til byen. Per Kirkebys udstilling i 1974 ”Haderslev” vakte debat om hvad en kunstner er og hvad en kunstner kan tillade sig at skabe. Det blev den første ”krig”.Så kom den anden ”krig” hvor hovedpersonen, igen inviteret af Kunstforeningen/Jakob Clausen, Sven Dalsgaard, der med sin udstilling ”Flag-Dannebrig-Flag” nærmest fik sin udstilling bandlyst og offentlige personer, såsom Undervisnings- og kulturudvalgsformanden samt Museets leder, ønskede den lukket. Det skete dog ikke men udklip fra tiden fortæller en historie om forargelse, vrede og provokerede sønderjyder. Et forsøg på at knægte ytringsfriheden!
Den tredje ”krig” er udstillingen ”Krig og fred” på Haderslev Museum i 1980, en udstilling af Per Kirkeby, Peter Louis-Jensen, Ursula Reuter Christiansen, Poul Gernes, Richard Winther, Bjørn Nørgaard og Lene Adler-Petersen, de fleste var deltagere i Den eksperimenterende kunstskole(1961 og frem) og satte den kunstneriske dagsorden i adskillige år. Viet-Nam krigen var overstået, den kolde krig fortsatte og mange kunstnere ville være med til at kæmpe for freden. Det gjorde med ”Krig og Fred” også kaldet Arme og Ben IV.
Bogen har tre ben at stå på, nemlig Jakob Clausen, uden hvem der næppe havde været noget at fortælle, EXskole kunstnerne og deres ophold, virke og aktiviteter i byen gennem de ti år, og så en varm personlighed som bosatte sig i byen nogle år, Peter Louis-Jensen.
Peter Louis-Jensen ophørte med at male i 1970 på grund af Louisianas behandling af Bjørn Nørgaard og Lene Adler-Petersen i forbindelse med den såkaldte Hesteslagtning. Men efter at have bosat sig i Haderslev, fundet kærligheden på ny begyndte han igen at male og det blev også til mange aktiviteter mellem 1979 og 1981. Han skabte nogle af sine bedste billeder i byen, arrangerede møder om kunst og kultur, producerede udstillinger i byen og Billedmesse for Vejle samt et kollektivmaleri med borgere fra byen – ”Danmarksbilledet” der er forsvundet. Bogen fortæller om hvorledes en provinsby kan blive et avantgardekunst mekka- for en periode.
ISBN 978-87-997367-0-6.