Stof til ny haderslevwiki.

I foråret 2024 begyndte jeg på et projekt for Historie Haderslev/arkivet. Man ville have en ny mere dækkende haderslevwiki inklusive portrætter af arkitekter, billedkunstnere og forfattere. Personer i de kategorier, som har og ar haft relationer til Haderslev, født i Haderslev eller boet i byen eller arbejdet i byen eller været af betydning for byens kulturliv.

Det fortsætter i 2025. Der skal benyttes såvel danske som tyske kilder, og det skyldes at landsdelen fra at være hertugdømme blev til en del af Preussen, først del af konge- så senere kejserriget. Indtil 1920 hvor Nordslesvig tilfaldt kongeriget.

I sommeren 2024 afsløredes Mike Tylaks store Haderslev gavlmaleri nede ved Ekserserhuset overfor Rema1000,- en lang fastholden kom endelig til i virkelighedens verden!

Nyt udstillingsprojekt

Historie Haderslev har bedt mig om at være behjælpelig med en ny udstilling om Kamma Svensson. Arkivet har for år tilbage modtaget en større samling af hendes tegninger, grafiske blade, malerier og illustrationer samt trykplader, hvoraf en del var udstillet i 2019 i Kunsthuset i Haderslev.  Udstillingen finder sted i von Oberbergs hus ved siden af Ehlerssamligen Slotsgade 20. Udstillingen forventes at åbne juni måned og slutte i løbet af efteråret.

Kamma Svensson, – jeg har lært meget og det er jeg taknemmelig for

Den 4. juni åbnede 2025 Historie Haderslev udstillingen om sønderjyske Kamma Svensson. Karen Margrethe Svensson født 1908 i Sønderborg og døde 1988 i Kbh. efter et arbejdsomt liv som tegner og illustrator. Udstillingen, som indeholder originale værker, skitser, illustrationer, plakatudkast og en række centrale citater af andres og hendes egne meningers mod, understreger hvilken personlighed hun var.

Udstillingen kan ses i von Oberbergs hus, Slotsgade 20/22 i Haderslev indtil d. 21. september 2025.

Udstillingen åbnedes af museumsinspektør Sally Schlosser Schmidt, Brundlund kunstmuseum

Kamma Svensson blev i 1929 gift med arkitekt Heinrich Hartwig fra Haderslev, men som uddannede sig i og boede og arbejdede i Berlin. Hun fødte sit første barn i Berlin 1932, Klaus og ægteskabet blev opløst 1935. Blev i 1937 gift med forretningsfører Helge Peter Emil Bech Emborg, født i København. Børn; Franz (1937), Morten (1939).

Skønt gift to gange, beholdt hun sit pigenavn. Hendes fader var den nationalsindede redaktør og senere konservative politiker Adolph. S., som på grund af sin kompromisløse linie, som redaktør bl.a. af Dybbøl-Posten i Sønderborg, blev idømt flere fængselsophold af tyskerne.

Under Første Verdenskrig boede Kamma Svensson i Flensborg med sin moder og den støt voksende søskendeflok, bl.a. den senere redaktør Bjørn Svensson, mens faderen var indkaldt til tysk krigstjeneste.

 I 1920 flyttede familien til Haderslev. I hjemmet diskuteredes ofte journalistik og politik, og allerede som barn følte Kamma lyst til at blive tegner. I 1927 blev hun student fra Haderslev Katedralskole og begyndte kort efter som elev hos maleren Harald Slott-Møller. Efter et studieophold i Paris gik hun på Kunstakademiet i Berlin, Hardenbergstrasse i Berlin 1930-33.

Tidligt i studietiden begyndte KS at sende illustrerede artikler hjem til danske aviser. I 1940’erne deltog hun med en del artikler i debatten om kvinders rolle på arbejdsmarkedet og i hjemmet. Efterhånden blev tegningerne dog det vigtigste udtryksmiddel for hende, og i årenes løb leverede hun mange vignetter og store tegninger til aviserne, især Nationaltidende, Dagens Nyheder, Berlingske Tidende og ikke mindst Politiken, hvor hun var ansat 1950-71.

Ofte endte store tegninger i avisernes søndagstillæg og efterhånden også flere ugeblade brugte hendes dekorative og detaljefyldte tegninger. Lige efter Anden Verdenskrig rejste hun som journalist for Dansk Røde Kors i Tyskland og så bl.a. de ødelagte byer Berlin, Hamburg og Dresden. Disse oplevelser og opvæksten i det truede Sønderjylland var sandsynligvis grunden til den pessimisme og angst for en tredje verdenskrig, som KS levede med. Desuden blev hun også meget påvirket af efterretningerne om krigene i Korea (1950-53) og Vietnam (1955-75). Dog lod hun aldrig sin angst hæmme sit kunstneriske virke, men dyrkede tværtimod skønheden i sine billeder.

Hun prioriterede sit arbejde som tegner og maler meget højt, og heri blev hun støttet helhjertet af sin anden mand H.P.E. Bech Emborg.

Kamma Svensson debuterede på Sønderjysk Udstilling på Charlottenborg i 1937, året efter udstillede hun på Kunstnernes Efterårsudstilling, sm.st.

I 1940’erne, mens børnene var små, blev det kun til få udstillinger. Men mange artikler om mænds og kvinders rolle i ægteskabet og samfundet. I de yngre år tegnede hun ofte børnene, som var de nærmeste modeller i dagliglivet. I 1943 udkom Børn, en mappe med ti tegninger af børn, trykt og udgivet i hendes hjemby Haderslev og Digte til Mor og Barn.

Desuden illustrerede hun bøger om børn, bl.a. Margit Wohlins Kan Familien reddes, 1946, Else Sigfred- Pedersens Barnet under mit Hjerte, 1947, og Pearl S. Bucks Børnene og Verden, 1947. Men senere leverede hun også tegninger til anden litteratur, fx Aischylos’ Prometheus, 1975.

KS bidrog i flere tilfælde til teksten i de bøger, hun tegnede til, fx samarbejdede hun med Grethe Heltberg om Josef og hans Brødre, 1948, og med Bodil M. Begtrup om Ægteskab og huslighed, 1949. Allerede under Anden Verdenskrig skrev hun sammen med Begtrup artikler om kostens betydning for sundheden, et forholdsvis nyt emne på det tidspunkt. Omkring 1945 begyndte KS at arbejde med store farvelagte tegninger og senere også collager, ofte inspireret af bibeltekster og eventyr.

En række prøvetryk til Politikens Magasinet pryder også den farverige og rustikke udstilling.

En østerlandsk pragt og idérigdom ses her, hvor det især var de ranke stærke kvindeskikkelser, som interesserede kunstneren. Disse arbejder blev bl.a. vist på udstillingerne Danske bladtegnere, 1980, Kunstnere for fred, 1983, og Kvindelige Kunstneres Samfunds udstillinger 1976 og 1986. Mest kendt blandt de senere værker blev Tivoliplakaten fra 1978, det danske julemærke fra 1981 Mor og barn i stjernesol og Michelsens juleske 1982. En del af eksemplerne vises på udstillingen.

Samme år modtog hun Bladtegnernes pris, Kai Svarres legat. Hendes sidste arbejde blev den prægtigt illustrerede billedbog Da Prosper Alpanus og Rosabelle Verde tryllede om kap, 1987.

Kamma Svensson døde i 1988 og har efterladt sig en spændende samling af breve, avisartikler, vignetter fra tiden på Politiken 1950 til 1971, postkort, mængder af fotografier, dokumenter og meget andet, som familien siden har overdraget til Historisk Arkiv i Haderslev. Det er elementer fra denne samling udstillingen bygger på. Desuden har medlemmer af familien udlånt effekter til udstillingen. En rustik udstilling i form af en montage om Kamma Svensson og med citater af mennesker der kendte hende, familiemedlemmer og anmeldere, der tilsammen med skitser tegninger, avisklip m.v. skal belyse hvem hun egentlig var for en mangeartede person med mange talenter.

Udstillingens kurator:

Hans Vilhelm Bang beskrev inden åbningen arbejdet med de store mængder arkivalier der skulle vælges imellem.